Oder360
Trisha Brown, En–Knap Group
Ponastavitev
Trajanje: 5 minut
Datum: 20.11.2020 20:00
Center kulture Španski borci, Ljubljana
plesna predstava v virtualni resničnosti
V predelavi legendarnega dela Set and Reset En–Knap Group sledijo stopinjam ikone postmodernega plesa, Trishe Brown. Predstava z novim naslovom Set and Reset/Ponastavitev sledi kombinaciji geometričnega sloga in fluidnosti gibov, ki je značilna za dela Trishe Brown. Proces poustvarjanja njenih del od plesalcev ne zahteva zgolj mojstrskega obvladovanja Brownovega unikatnega plesnega besedišča, temveč tudi sposobnost improvizacije in ohranjanje sproščenosti v neprestano spreminjajočih se situacijah in odnosih, ki se pojavljajo znotraj skupine plesalcev. Na novo domišljeno delo, je skupaj s plesalci skupine En–Knap Group ustvarila svetovno priznana plesalka in plesna pedagoginja Kathleen Fisher, ena izmed ključnih članic skupine Trisha Brown Dance Company.
 
Oder 360
(družabni dogodek v virtualni resničnosti)

Oder360 pomeni vzpostavitev novega tipa postprodukcije v obliki virtualizacije predstav in posebnega ogleda predstav z VR očali, posnetih s 360° kamero iz središča odra. Projekt je pokazal, da predstave posnete s 360° kamerami, ambisoničnim zvokom in prilagojeno svetlobno podporo, gledalcu ponujajo popolnoma novo gledališko izkustvo, ga na drugačen način vežejo na vsebino predstave in razbijajo klasično gledališko formo, kjer je pogled usmerjen zgolj preko četrte odrske stene. Smer pogleda brez okvirja postane izbira posameznika, neposredna bližina nastopajočih pa privilegij, ki mu prej nismo bili priča. Svoboda pogleda brez vnaprej določenega okvirja v 360 stopinjski sferi nagovarja novega gledalca, ki se iz vloge opazovalca aktivno vključuje v vlogo montažerja/režiserja svojega lastnega doživetja filma v 360° okolju. V perspektivi gre za nov, neraziskan umetniški žanr, ki predstavlja stik med preteklostjo in prihodnostjo. 

Oder360 ne želi nadomestiti klasičnega ogleda predstav v gledališču, temveč vzpostaviti nov pogled, simulaker gledališča v novih okoljih in okoliščinah. Poleg tega, da je to prilagoditev na trenutno situacijo in omogočanje delovanja v razmerah epidemije, pa je predvsem nova vrsta promocije sodobnih uprizoritvenih praks in približevanje le-teh potencialnemu novemu občinstvu. 

Gledalci film v virtualni resničnosti v dolžini 30 min skupinsko spremljajo preko VR očal. Na dogodku je vsak obiskovalec opremljen s svojim kompletom VR očal, slušalk in vrtljivim sedežem. Vsaki projekciji bo sledila predstavitev tehnologije in njenih značilnosti ter pogovor z umetniškim vodjo projekta Iztokom Kovačem in avtorji predstave.

Z letom 2021 se je z Odrom360 zavod EN-KNAP priključil uspešni in raznoliki mreži partnerjev Centra za Kreativnost, pri Muzeju za arhitekturo in oblikovanje, ki ga sofinancirata Evropska unija iz Evropskega sklada za regionalni razvoj in Republika Slovenija.
Ponastavitev
Set and Reset (1983) je mojstrovina nedavno preminule ikone postmodernega plesa, slovite ameriške koreografinje in plesalke Trishe Brown. To izjemno delo »čistega giba«, ki raziskuje elementarno gibanje telesa in ki gaje Trisha koreografirala v sodelovanju z eksperimentalnim vizualnim umetnikom Robertom Rauschenbergom in glasbenico Laurie Anderson, spada med vrhunce ameriške umetnosti 20. stoletja. Predstava Set and Reset/Ponastavitev, ki sloni na izvornem delu, bo pričarala gibalni jezik, v katerem lahko spremljamo preplet dveh nasprotujočih si polov - fluidnosti gibov in nepredvidljive geometrije.

V predstavi Set and Reset/Ponastavitev plesalka in plesna pedagoginja Kathleen Fisher, ena izmed ključnih članic skupine Trisha Brown Dance Company, črpa iz materiala originalnega dela in pri tem plesalce spodbuja k uporabi edinstvene metode, ki jo je Trisha uporabljala pri ustvarjanju svojih koreografij.  Plesalci, enkrat seznanjeni z izvirnim plesnim materialom, sledijo metodi, katere cilj je razviti nov ples, brez da bi ob tem izgubili temeljna načela mojstrovine iz 80ih. Izvorno delo, ki sodi v prvi cikel koreografij Trishe Brown namenjenih za veliki oder, je umetnica opisala kot “pravokotni ples, ki se ogiba perifernemu robu odra” in dodala: “Po mojem mnenju gre za sistem, ki odpira vrata manjšim plesnim enotam – duetom in triom, ki se odvijajo sredi odra". Trishina metoda plesalce spodbuja, da razvijejo oseben odnos do plesnega materiala, do osnovne ideje, procesa dela in do soplesalcev, kar rodi nove variacije izvornega dela in unikaten gib. Ta gib pa se marsikje ravna po najintimnejših okoliščinah, ki jih posamezen plesalec prinese v skupino – včasih se ravna zgolj po plesalčevem razpoloženju. Kot vedno pri delih Trishe Brown tudi tu plesalci predstavljajo nepogrešljivi del tako kreativnega procesa kot končnega rezultata in vedno je zase trdila, da išče plesalce, ki “imajo sposobnost biti neuravnoteženi, vendar tega ne kažejo navzven”. Ravno ta subtilnost je to, kar tvori jedrno njenih kreacij. Iskanje ravnotežja v prostoru, znotraj sebe, v neprestano spreminjajočih se koreografskih matricah in osebnostih, a hkrati ne izgubiti ukoreninjenosti v  samih sebi in svojih dejanjih, je za Kathleen Fisher nekaj, kar aktualno odzvanja tudi v današnji družbi. Fisherjeva pravi: “Ples je v svoji najboljši obliki mešanica kaosa in reda, preprostosti in večplastnosti, zavezan parametrom in strogim pravilom, vendar vseeno poln svobode in individualnosti. Ples je abstrakten in hkrati razkriva plesalčevo človečnost.”
Kolofon
Ustvarjalci Set and Reset/Ponastavitev

obnova predstave skupine Trisha Brown Dance Company v sodelovanju z Zavodom EN-KNAP
Koreografija Set and reset (1983): Trisha Brown / Režija Set and Reset/Ponastavitev (2017): Kathleen Fisher
Nastopajo: EnKnapGroup - Luke Thomas Dunne (Velika Britanija), Ana Štefanec (Slovenija), Jeffrey Schoenaers (Belgija), Lada Petrovski Ternovšek (Hrvaška), Matea Bilosnić (Hrvaška) in Gilles Noël (Belgija)
Glasba: Laurie Anderson / Svetlobno oblikovanje: Jaka Šimenc in Hotimir Knific (po predlogi Roberta Rauschenberga in Beverly Emmons iz leta 1983) / Kostumografija: Katarina Škaper (po predlogi Roberta Rauschenberga iz leta 1983) / Vodja vaj EnKnapGroup (do septembra 2017): Tanja Skok / Vodja vaj EnKnapGroup (po septembru 2017): Nohemi Barriuso

Ekipa Odra 360

Vodja projekta: Iztok Kovač
Kamera in montaža: Andrej Lamut
Grafika, efekti in tehnična koordinacija: Omar Ismail
Snemanje in obdelava zvoka: 001
Pomoč in svetovanje pri uporabi VR tehnologije: Marko Cafnik & Multiversum
Tehnična in produkcijska podpora: Center kulture Španski borci

Produkcija: Zavod En–Knap

Izvršna producentka: Karmen Keržar / Tehnični koordinator: Jaka Šimenc / Tehnična izvedba: Leon Curk, Omar Ismail, Hotimir Knific, Špela Škulj, Gal Škrjanec Skaberne / Stiki z javnostjo in marketing: Nina Smerkol / Besedilo: Dražen Dragojević / Koordinator in organizator kulturnega programa in najem dvorane: Katja Gabrijelčič / Vodja financ: Julija Travančić / Direktorica Španskih borcev, vodja programa in produkcije Zavoda EN-KNAP: Marjeta Lavrič / Umetniški vodja skupine EN-KNAP Group in Španskih borcev ter direktor Zavoda EN-KNAP: Iztok Kovač


Program Zavoda EN-KNAP, upravitelja Španskih borcev, finančno podpirata Mestna občina Ljubljana – oddelek za kulturo, ki podpira tudi dejavnost Španskih borcev, in Ministrstvo za kulturo Republike Slovenije.